Aby
zachęcić dziecko/ucznia do współpracy
·
w
sytuacji trudnego zachowania dziecka lub
·
w
sytuacji problemowej gdy w Tobie są
trudne emocje
stosuj – Komunikat „Ja” (a nie komunikat „TY”, unikaj zwrotów: „jesteś brudasem!
Wszystko zabrudziłeś plasteliną!”), lecz:
1.
Opisz co widzisz:
jakie zachowanie dziecka, opisz sytuację lub przedstaw problem
„Dotykasz palcami szyby w regale”
„Na dywanie leży plastelina”
2.
Udziel informacji o
konsekwencjach tego zachowania dziecka lub sytuacji
„Twoje paluszki zostawiają plamy”
„Ta plastelina brudzi dywan”
3.
Opisz lub nazwij co
czujesz w związku z tą sytuacją
„Nie lubię brudnych szyb w regale”
„Nie podoba mi się brudny dywan”
4.
Wyraź wprost swoje życzenie, oczekiwanie, prośbę:
·
„Gdy otwierasz
szybę, weź uchwyt do ręki, aby nie zostawiać na niej śladu”
·
„Po
skończonej zabawie, odkładaj plastelinę do pudełka, aby nie brudzić dywanu”
Lub
4. Napisz liścik (Wyraź swoje życzenie, oczekiwanie, prośbę
z wykorzystaniem fantazji – głównie dla dzieci w wieku 7-10 lat)
·
liścik
obok uchwytu w regale - „Proszę weź mnie
do ręki, gdy otwierasz
szybę, aby nie zostawiać na niej śladu.
Dziękuję, uchwyt”
·
liścik
w imieniu plasteliny - „Połóż mnie do pudełka, abym nie brudziła
dywanu. Dziękuję, wdzięczna
plastelina”